Zeci de milioane de euro s-au drenat în ultimii ani către mafia lucrărilor din exploatarea portuară, pe vremea când la conducerea Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi se afla Mihai Ochialbescu. Ministrul Anca Boagiu l-a demis din funcţie şi l-a înlocuit cu George Petcu, fost barman şi vânzător de ziare la firma lui Radu Mazăre.

Demiterea directorului Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, Mihai Ochialbescu, a readus în atenţie mafia lucrărilor din exploatarea portuară şi lucrările hidrotehnice de la Dunăre, sub „cupolla” căreia sunt reunite clientelele tuturor partidelor.

Ochialbescu, numit de PD-L la conducerea APDM, a fost demis de ministrul Anca Boagiu, după ce a recidivat, atribuind fără licitaţie lucrări de 15 milioane de euro unor firme din clientela PSD, Vega 93 SA şi Tancrad SRL Galaţi. Lucrările de modernizări portuare erau în avantajul unor personaje din clientela PSD, respectiv al preşedintelui PSD Brăila, Gheorghe Bunea Stancu, ce controlează Portul Hercules Brăila, şi al omului de afaceri Corneliu Găvăneanu, proprietarul porturilor Docuri şi Bazinul Nou din Galaţi.

Acum în locul lui Ochialbescu, la conducerea APDM a fost numit George Petcu, fost absolvent al Institutului de Marină, care a fost, pe rând, barman şi carmangeriu la Hotelul „Măgura” din Eforie Sud, sloter la Hotelul „Venus”, vânzător la Compres Holding Constanţa (înfiinţată şi controlată de primaru Radu Mazăre) şi angajat a unei firme de agenturare.

“Negociere cu anunţ” în portul PSD, cu firma PSD

Oficial, lui Mihai Ochialbescu i s-a reproşat faptul că s-ar fi opus ca APDM să cedeze Faleza din Tulcea în administrarea municipalităţii, dar, potrivit unor surse din exploatarea portuară, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a fost nemulţumită de faptul că şeful APDM a dat unor firme PSD, fără licitaţie, prin simplă negociere, contractele unor lucrări în valoare de 15 milioane de euro în porturile din Galaţi şi Brăila.

Partenerele de afaceri ale lui Ochialbescu sunt firme celebre din clientela PSD, Vega 93 SA, Tancrad SRL şi Hidrotehnica SA Galaţi. Unul din cazurile pe care Anca Boagiu i le-a reproşat lui Mihai Ochialbescu a fost prezentat de „Jurnalul de Investigaţii” în articolul „Udrea şi Boagiu investesc 9,5 milioane euro în afacerile Trezorierului”, al cărui subiect erau modernizările efectuate de APDM, condus de Ochialbescu, în Portul Hercules din Brăila, al cărui principal acţionar este preşedintele PSD Brăila, Gheorghe Bunea Stancu. Reamintim că Stancu deţine 62% din acţiunile Bursagrirom SA Brăila, prin care controlează 85,5% din acţiunile portului SC Hercules SA. „Cuponarii” controlează  13,4%, iar statul, prin AVAS, are o participaţie de 0,7%.

După ce în 2010 a fost modernizată Dana 40 din Portul Hercules SA, anul trecut APDM Galaţi a anunţat noi investiţii, prin modernizarea danelor 23 şi 25. Proiectul „Modernizarea cheului în Portul Brăila, în danele 23 şi parţial 25”, este finanţat în principal prin fonduri europene, în cadrul Programului Operaţional Sectorial (POS) Transporturi, Axa Prioritară 2.

Prin Fondul European de Dezvoltare Regională este alocată 69,25 % din finanţare, iar restul, din bugetul Ministerului Transporturilor. Valoarea estimată este de 7,5 milioane de euro. În decembrie 2010, când au fost demarate procedurile de selectare a firmelor, şeful APDM, Mihai Ochialbescu, a ales procedura ideală pentru o afacere clientelară, adică „negociere cu publicarea unii anunţ de participare”.

Evident că a fost şi o singură ofertă depusă, aceea a consorţiului Vega 93 SA Galaţi & Consitrans SRL Bucureşti. Aranjamentul dintre Ochialbescu şi prietenul său de la Vega 93, Corneliu Istrate,  a mers ca la carte şi pe 28.02.2011 lucrările au fost atribuite consorţiului, iar a două a zi a şi fost semnat contractul nr 72/01.03.2011. Valoarea estimată a lucrărilor era de 30.557.000 lei fără TVA, iar contractul a fost semnat la valoarea de 29.785.095 lei.

Găvăneanu, moşierul de porturi

Similar s-au petrecut lucrurile şi în atribuirea contractului pentru modernizarea unui cheu din Portul Bazinul Nou din Galaţi. Proprietarul portului este Corneliu Găvăneanu, fost ofiţer de Securitate care călătorea prin diaspora înainte de 1989 şi a devenit un prosper om de afaceri în timpul guvernărilor lui Văcăroiu şi Năstase.

În 1997, Găvăneanu a devenit proprietar al Portului Docuri SA Galaţi, cu sprijinul unor funcţionari rămaşi în aparatul FPS din guvernarea PSD, dar şi cu complicitatea preşedintelui de atunci al FPS, Sorin Dimitriu. S-au întâmplat nişte lucruri foarte ciudate, pentru că la licitaţia de vânzare de către FPS a 40% din acţiunile Docuri SA, firma Romanel închisese în plic o ofertă de 125 lei/acţiune, adică de 5 ori preţul unei acţiuni nominale. Deşi ofertase mult mai puţin şi a pierdut licitaţia, în numai câteva luni, Găvăneanu a cumpărat acţiuni de la cuponari şi micii acţionari şi a reuşit să obţină şi pachetul de 40% deţinut de Romanel.

În preluarea controlului i-a fost de mare ajutor directorul de atunci al Portului Docuri, Eugen Chebac, în prezent preşedintele Consiliului Judeţean şi unul din cei mai influenţi lideri ai PSD Galaţi. Găvăneanu a început să cumpere acţiuni şi la portul de cherestea şi laminate, Port Bazinul Nou SA Galaţi, a reuşit numirea ca director al aceluaşi Eugen Chebac, cu ajutorul căruia a obţinut şi controlul asupra acestui port.

Contract de 30 de milioane, pe ochi frumoşi

În 2010, directorul APDM, Mihai Ochialbescu, a trecut în strategiile companiei pentru anul 2011 şi lucrările de modernizare a Danei 31 din Portul Bazinul Nou, dar şi ranfluarea epavei cargoului Slatina, care blochează trei dane ale portului.

Contractul pentru „proiectare şi execuţie cheu vertical la Dana 31 Port Bazinul Nou” fusese estimat de specialiştii APDM la o valoare de 45.634.950 lei fără TVA. Cu tot cu TVA, urca spre aproape 15 milioane de euro. La o asemenea valoare, ar fi trebuit să fie organizată o licitaţie pentru atribuirea contractului, dar directorul Ochialbescu a mers pe o metodă la fel de clientelară ca şi în cazul celuilalt contract, adică pe simpla „negociere”.

Iar prin „negociere” a fost desemnată să efectueze lucrările Tancrad SRL Galaţi, un fel de „number one” al clientelei PSD la Galaţi şi Brăila, fiind firma cu care obţine aproape toate contractele de modernizări de drumuri, plombări, asfaltări, atât de la CJ Brăila, condus de Gheorghe Bunea Stancu (PSD), cât şi de la CJ Galaţi, condus de Eugen Chebac (tot PSD).

Ochialbescu a încheiat cu Tancrad SRL contractul nr 69/19.05.2011, la o valoare de 30.370.700 lei, fără TVA. Nu e nici o pleaşcă, pentru că diferenţa de 15 milioane lei până la valoarea estimată va fi acoperită prin acte adiţionale. Evident, pentru aceste acte adiţionale APDM şi Tancrad SRL vor mai avea câte o „negociere”.

Un „cadou” pentru firma lui Găvăneanu

În acelaşi context, al afacerilor pe bani publici în lucrările hidrotehnice de la Dunărea Maritimă, ar mai trebui să amintim şi un contract mai mic ca valoare, dar mult mai important prin semnificaţii.

Firma de exploatare portuară a lui Corneliu Găvăneanu, care are pe schema de personal docheri şi macaragii, a primit de la APDM, prin Ochialbescu, contractul pentru „execuţia lucrărilor de consolidare şi apărare a malurilor în Portul Isaccea, în vederea eliminării efectelor inundaţiilor”. Valoarea estimată a lucrărilor era de 3.449.665 lei şi nici în acest caz nu s-a recurs la licitaţie. Ochialbescu a preferat să combine „cea mai mică ofertă” cu faptul că el şi Găvăneanu se ştiau destul de bine şi au bătut palma semnând contractul nr 60/18.01.2011, dintre SC Metaltrade International SRL şi APDM, la valoarea de 1.986.113 lei fără TVA.

Mecanismul ar fi trebuit să fie acelaşi, cu acoperirea prin acte adiţionale a diferenţei până la valoarea estimată, dar între timp scenariul a fost schimbat. Nemulţumită de faptul că Ochialbescu împarte firmelor din mafia portuară contracte de valori de milioane de euro, prin „negociere”, ministrul Anca Boagiu l-a demis de la conducerea APDM. Dar nu dispare din peisaj. Mihai Ochialbescu rămâne în continuare membru al CA la Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, unde a fost director în două rânduri, în perioadele 1999-2001 şi 2005-2007.

Scandal internaţional

În 2006, când era director la Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ), Mihai Ochialbescu a provocat un scandal european. El a anulat rezultatele unei licitaţii internaţionale pentru lucrările de consolidare a malurilor Canalului Sulina în baza unui credit BEI de 30 milioane de euro, licitaţie câştigată de firma germană Reinhold Meister GMBH, cu ofertă de 24 milioane de euro.

Ochialbescu a atribuit abuziv contractul consorţiului Vega 93- Hidrotehnica–Navrom, care avea o ofertă mult mai scumpă, de 31 milioane de euro. Reinhold Meister a reclamat ilegalităţile la DNA şi la OLAF, Oficiul Antifraudă a Uniunii Europene şi a sesizat Ambasada Germaniei la Bucureşti, Banca Europeană pentru Investiţii şi Comisia Europeană.

Firma germană a dat în judecată AFDJ, cerând daune de de 500 milioane de lei vechi pe zi. În dosarul 8024/121/2007, instanţa de la Tribunalul Galaţi a admis cererea firmei germane şi Ministerul Finanţelor ar fi trebuit să plătească firmei germane sume colosale. Simultan, BEI a blocat creditul. Ministrul Transporturilor de la acea vreme, Ludovic Orban, a reuşit să reconcilieze situaţia dintre AFDJ şi Reinhold Meister GMBH.

APDM, condusă de un fost angajat al lui Mazăre

În locul lui Ochialbescu, Anca Boagiu l-a numit la conducerea APDM pe un oarecare George Petcu, care, ce-i drept, are studii superioare în domeniul navigaţiei, dar nu are experienţă în domeniul exploatării portuare.

Acest aspect este foarte important, în condiţiile APDM administrează porturile de la Dunărea Maritimă, din Galaţi, Brăila şi Tulcea şi are în derulare mai multe proiecte europene de optimizare a exploatării portuare pe Dunăre în contextul dezvoltării de către Uniunea Europeană a „Strategiei Dunării”. Potrivit CV-ului postat pe site-ul „Best Jobs”, noul director al APDM a absolvit Academia Navală „Mircea cel Bătrân” din Constanţa, dar nu a prea navigat, având mai multe joburi pe malul mării.

El a fost, pe rând, barman şi carmangeriu la Hotelul „Măgura” din Eforie Sud, sloter la Hotelul „Venus”, vânzător la Compres Holding Constanţa, după care s-a ocupat de agenturare nave la Trans Canal Constanţa şi de achiziţii cereale la Agroport SA Brăila. El s-a mai ocupat de agenturare nave în zona Constanţa Port pentru Trans Europa SA Galaţi, firmă la care deţine un mic pachet de acţiuni deputatul Mircea Toader, liderul grupului PD-L din Camera Deputaţilor şi preşedinte al PD-L Galaţi.

Întrebat dacă a fost consultat în legătură cu numirea lui Petcu şi dacă o consideră oportună, Mircea Toader a confirmat că i s-a cerut părerea şi a explicat că noul director al APDM a fost barman, carmangiu şi sloter în tinereţe, ca toţi tinerii din Constanţa. În opinia sa, numirea acestuia este bună, are şi un avantaj, pentru că acesta nu are legătură cu lumea afacerilor din lucrările portuare.

Articolul precedentMonica Iacob-Ridzi: „Un procuror DNA mi-a spus, rânjind: «Poate mai torni un copil»”
Articolul următorAfacerea Algele, milioanele din ograda lui Borbely