Sorin Oprescu anunţă că alocă 100 milioane de euro pentru tramvaie noi, şuntând uzina proprie a RATB. PLUS Scurt istoric al licitaţiilor penale pentru tramvaie şi trenuri de metrou

September 02, 2015

Scris de Adrian Bărbulescu

Publicat în Administrație

TramvaiDupă ce, mai bine de şapte ani de zile, a neglijat transportul public, primarul general Sorin Oprescu s-a arătat brus generos cu RATB, anunţând că pune la bătaie 100 milioane de euro pentru achiziţia de tramvaie noi. Edilul scoate însă din schemă Uzina de Reparaţii Atelierele Centrale (URAC), deţinută de RATB, care produce tramvaie la standarde occidentale cu preţuri româneşti. Oprecu a anunţat că tramvaiele vor fi cumpărate prin licitaţie. Deh, să nu fie licitaţie a la Cluj...
Trei sferturi dintre tramvaiele care circulă pe străzile Bucureştilor au peste 30 de ani vechime. „Suma de 100 de milioane de euro este ca să poată să cumpere tramvaie. Unele costă milioane, altele costă sute de mii. O să stabilească licitaţia”, a spus Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei.
Edilul a dat de înţeles că nu va cumpăra tramvaie produse la URAC, pentru că muncitorii de aici nu pot să facă mai mult de patru-cinci pe an. Problema este că un tramvai cumpărat din străinătate costă şi două milioane de euro, mai mult decât dublu faţă de cel autohton..

Tramvaiul Imperio Eco produs la URAC n-a dansat decât o vară...

Cu o minimă investiţie şi prin asocierea cu un producător de tramvaie cu experienţă, URAC poate produce mult mai multe tramvaie decât spune primarul. De fapt, o asemenea asociere a şi existat, între uzina deţinută de RATB şi Astra Vagoane Călători Arad. Tramvai Imperio Eco
Graţie acestei asocieri, pe poarta URAC a ieşit, pe 31 iulie 2012 primul tramvai modern fabricat la Bucureşti, denumit Imperio Eco. Acesta are podea joasă pe toată lungimea sa şi dispune de aer condiţionat, sistem de informare a pasagerilor şi un design futurist.
Consumul energetic este şi el redus. Ba, mai mult, energia recuperată este utilizată pentru alimentarea instalaţiei de aer condiţionat. Varianta standard a tramvaiului Imperio Eco are 228 de locuri, dar există şi varianta cu 360 de locuri, formată din patru module.
CITEŞTE şi Primul tramvai Imperio Eco produs la Bucureşti. De ce au lipsit Ponta şi Oprescu
Însă primul tramvai produs în asociere cu Astra Vagoane Călători a fost şi ultimul, pentru că Primăria a denunţat contractul cu firma arădeană.

Licitaţia penală de la Metrorex

Metrorex CafAcum, Sorin Oprescu vorbeşte de o licitaţie pentru cumpărarea de tramvaie. Dincolo de faptul că tramvaiele cumpărate astfel ar putea fi mai scumpe, există şi riscul ca licitaţia să ajungă pe masa procurorilor, mai ales că în istoria recentă au fost antecedente în acest sens.
Cel mai recent scandal este cel legat de licitaţia pentru achiziţia a 51 de trenuri destinate Magistralei 5 Drumul Taberei – Pantelimon.
Desemnarea câştigătorului a avut loc pe baza unui algoritm controversat. Metrorex a preferat un sistem în care preţul cel mai mic aduce doar 60% din punctaj, restul fiind acordat de criterii ce pot fi foarte uşor interpretate. Drept urmare, spaniolii de la CAF, deşi nu au avut nici pe departe cele mai ieftine trenuri, au primit cel mai mare punctaj total şi puteau câştiga contractul.
Cel mai bun preţ (5,1 milioane de euro pe tren) a fost oferit de Astra Vagoane Călători Arad, companie controlată de omul de afaceri Valer Blidar. Chinezii de la CSR Qingdao Sifang au cerut 5,22 milioane de euro pe tren, fiind urmaţi de CAF, cu 6,06 milioane euro pe tren. Au urmat francezii de la Alstom, cu 6,31 milioane de euro pe garnitură, şi firma poloneză PESA, care a cerut 6,5 milioane de euro pe tren. Două dintre firmele participante la licitaţia organizată de Metrorex au depus la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor plângeri privind decizia Metrorex de a desemna firma spaniolă CAF câştigătoare a licitaţiei, deşi preţul cerut de aceasta a fost cu 20% mai mare decât cel din cea mai ieftină ofertă.
Unul dintre motivele pentru care oferta Astra Vagoane Călători a fost respinsă este cel puţin ridicol: preţul trenurilor ar fi prea mic, spune Valer Blidar. Or, continuă acesta, cu aceleaşi preţuri Astra Vagoane a licitat împotriva unor concurenţi occidentali în Brazilia şi a câştigat contractul.
CITEŞTE şi Trei membri ai comisiei de licitaţie din Metrorex sunt urmăriţi penal. Licitaţia câştigată de spaniolii de la CAF miroase a puşcărie
“Preţurile noastre nu includ şpaga şi cuprind o marjă mică de profit de 10%, deseori realizabil doar 5%“, a declarat Blidar, care a adăugat că trenurile companiei sale sunt şi de calitate, având tracţiunea şi comanda fabricate de Siemens. Între timp, a intrat pe fir DNA şi procedura de achiziţie a fost suspendată. Vorba fostului ministru al Transporturilor Radu Berceanu: „Vine DNA-ul şi facem puşcărie...”.

Scandalul cumpărării de tramvaie de la Cluj Napoca

Un alt scandal legat de o licitaţie pentru cumpărarea de tramvaie, de această dată, a izbucnit la Cluj Napoca în 2011. Licitaţia a fost câştigată de compania poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, care acum este cercetată penal, sub aspectul infracţiunii de înşelăciune.
Într-o primă fază, plângerea penală depusă de celălalt participant la procedura de atribuire, societatea românească Astra Vagoane Călători Arad, a fost respinsă de un procuror de la Serviciul Teritorial Cluj al DNA. Apoi s-a produs o răsturnare de situaţie. Prim procurorul DNA Cluj, Elena Botezatu, a admis în parte plângerea formulată de societatea arădeană, dispunând continuarea cercetărilor faţă de compania poloneză, cu privire la comiterea infracţiunii de înşelăciune prevăzută de art. 215 Cod Penal. Tramvai Polonezi
Licitaţia de la Cluj Napoca a fost organizată la doar zece zile după ce primarul Sorin Apostu părăsea clădirea Primăriei cu mâinile încătuşate. În 2011, pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) a fost publicată invitaţia la licitaţia pentru achiziţia noilor tramvaie din Cluj-Napoca, criteriul de atribuire fiind oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, dar care sa respecte specificatiile tehnice prestabilite. Termenul limită până la care au putut fi depuse oferte a fost 21 noiembrie 2011.
Polonezii de la Pojazdy Szynowe au concurat pentru acest contract cu Astra Vagoane Călători Arad, controlată de omul de afaceri Valer Blidar. Compania arădeană tocmai ce prezentase în vara aceluiaşi ani primul tramvai românesc, denumit Imperio, produs în parteneriat cu Siemens, mai ieftin cu 30% faţă de produsele similare de pe piaţa mondială.
În aceste condiţii de preţ redus al tramvaielor fabricate la Arad, omul de afaceri s-a prezentat la licitaţie hotărât să câştige. Numai că socoteala de-acasă nu s-a potrivit cu cea din centrul Clujului. Mai exact, a fost declarată câştigătoare oferta polonezilor, cu toate că aceasta nu îndeplinea toate caracteristicile tehnice stabilite în caietul de sarcini. Concret, uşile tramvaielor poloneze nu corespund specificaţiilor, podeaua nu este perfect coborâtă, aşa cum cerea documentaţia, iar consumul de energie este cu 50% mai mare decât cel al tramvaiului românesc. În context trebuie menţionat faptul că înainte de licitaţie un grup de consilieri clujeni vizitase fabrica din Polonia unde se produce tramvaiul PESA. Consilierii n-au mai ajuns şi la uzina arădeană, pentru a face o comparaţie a celor două produse.
CITEŞTE şi Producătorul tramvaielor poloneze de la Cluj, cercetat penal
Speţa a ajuns şi la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), care a admis contestaţia depusă de Astra Vagoane Călători Arad, constatând că societatea poloneză a ofertat un produs care nu îndeplineşte toate caracteristicile tehnice stabilite în caietul de sarcini, încălcând astfel atât aceste cerinţe cât şi prevederile art. 170 din OUG 34/2006.