Tramvaie occidentale, made in Arad

October 16, 2011

Scris de Adrian Bărbulescu

Publicat în Economie

   Astra  Constănțeni, nici nu știți ce pierdeți. Podea joasă, aer condiționat, design futurist, consum de energie redus. Acestea sunt numai câteva dintre calitățile prototipului de tramvai care tocmai ce a ieșit de pe poarta uzinei Astra Vagoane Călători Arad, fabricat în colaborare cu concernul Siemens

București, Iași, Galați, Timișoara și, în primul rând, Arad. Pe străzile acestor orașe, și nu numai, am putea vedea în curând tramvaie noi, produse la Astra Vagoane Călători Arad, în colaborare cu concernul german Siemens AG.

Primăriile care au avut viziunea de a investi în infrastructura urbană de ransport pe șine vor putea cumpăra un produs românesc capabil să concureze, atât din punct de vedere calitativ cât și în privința prețului cu tramvaiele produse în statele vest-europene. Nu este și cazul Constanței, unde primarul Radu Mazăre a decis să scoată liniile de tramvai, înlocuindu-le cu mult mai poluantele autobuze.

Linie modernizată

OK, nu vom vedea la malul mării noul tramvai Imperio, însă el va putea circula pe străzile multor orașe din România, indiferent dacă linia are ecartament îngust, ca la Arad sau la Iași, sau normal, cum este cazul Bucureștilor. Mijlocul de transport a fost prezentat în premieră, la finele lunii trecute, pe linia de tramvai care trece chiar prin fața Primăriei Arad, în prezența primarului Gheorghe Falcă.

Prototipul a fost fabricat în orașul de pe malurile Mureșului, însă asamblarea lui se va face, din această toamnă, și la București, la Uzina de Reparații Atelierele Centrale (URAC), aparținând de RATB. In felul acesta, acționarul majoritar al grupului de firme Astra, din care face parte și Astra Vagoane Călători, Valer Blidar, speră să cucerească cele mai importante piețe de desfacere pentru transportul electric urban din România.

Mai ales că, dincolo de consumul redus de energie electrică - de trei ori mai mic decât al tramvaielor de generație mai veche – modelul Imperio are și nenumărate alte facilități, cum ar fi podea joasă, conformă cu normele europene, aer condiționat, camere de supraveghere și lista ar putea continua.

Dar nu numai orașele din România sunt țintite de Valer Blidar, ci și piețele externe. In fiecare dintre cele două fabrici, de la Arad și București, pot fi produse 35 până la 40 de tramvaie pe an, în condițiile în care se lucrează într-un singur schimb. Dacă nu se va mai putea face față numărului de comenzi, vor mai fi angajați oameni.

Aradul s-a pregătit din timp pentru întâmpinarea noului tip de tramvai. Principala linie din oraș a fost modernizată, alegându-se modelul supraînălțării ei, iar altele sunt în șantier. Totul este să se organizeze licitația pentru achiziționarea tramvaielor, pe care Valer Blidar este sigur că o va câștiga, bazându-se pe calitatea produsului, dar și pe preț, pe care nu a dorit să-l dezvăluie, din motive de concurență.

Criza din Africa lovește la Arad

Si totuși, principalul obiect de activitate al Grupului Astra rămâne fabricarea de vagoane de cale ferată. Producția merge în continuare la fabrica din Arad, în ciuda crizei și a conjuncturii negative din nordul Africii. Pentru că aceasta din urmă a afectat cel mai mult afacerile uzinei, care avea comenzi impoartante din Egipt și Libia.

Si în țară criza își spune cuvântul, însă Valer Blidar este optimist: “Piața internă este mai redusă ca oricând, însă spre că actuala conducere a Ministerului Transporturilor se va orienta spre achiziția de vagoane noi și va renunța la repararea unora vechi de 40 de ani. Acestea din urmă nu mai pot fi aduse la parametrii funcționali corespunzători actualelor standarde din Uniunea Europeană“, a declarat Blidar pentru Jurnal de Investigații.

Uzina farmacie

Ceea ce-l șochează pe cel care vizitează uzina Astra Vagoane Călători este curățenia și organizarea nemțească. Nu lipsește niciun geam de la hale, iar toate sunt fumurii. Inăuntru, fluxul de producție este organizat ca la Berlin sau Viena, astfel încât procesul să fie optimizat atât din punct de vedere financiar cât și în ceea ce privește factorul uman. In total, Grupul Astra are peste 2.300 de angajați